Stikkord

, ,

Jeg har fått ny nabo. Over veien er det en stor, fancy leilighet. Der er det flyttet inn en ny mann. Selv bor jeg i liten studioleilighet med digre vinduer ut mot veien. Innimellom står denne mannen ute på altanen og røyker. Han har også telefon med seg. Det kan jeg se fordi skjermen lyser opp ansiktet hans.

De digre vinduene mine er for det meste dekket av persienner, slike billige i hvitlakket aluminium, men øverst er det en 30 cm glipe. Det var ikke praktisk å henge opp persienner der oppe.

Nå er det sånn at jeg føler meg ganske så fri i min egen leilighet. Jeg sover ikke med klær og jeg tusler faktisk lett fra seng til bad og fra bad til klær uten problemer. Eller… jeg gjorde det tidligere.

Siden jeg bor i studioleilighet har jeg selvsagt ikke eget soverom. Leiligheten er innredet sånn at når jeg går fra seng til bad og fra bad til kommode med klær så må jeg gå over «stuegulvet».

Jeg anså risikoen for at noen skulle kikke inn et vindu som er 4 meter over bakken som liten. Jammen kan en ta feil! Her en morgen var jeg på min vanlige tusletur da jeg tilfeldigvis kikker opp. Jeg så en bevegelse, en telefon som lyser opp et ansikt eller en glo i en sigarett – ikke vet jeg. Og der står han. Og ser. Beveger seg ikke, men det er helt tydelig at han ser.

Jeg gjemte meg. Rask som en katt inn bak persiennene. Vurderer – hvordan så jeg ut? Joda, ikke så verst. Det kunne vært verre. Kler på meg og sprader litt rundt i undertøyet. Vil ha se så skal han få se!

Dagen etter står han der igjen. Jeg har sett han flere ganger siden. Jeg har sluttet å gjemme meg.