Stikkord

Det diskuteres mangt og mye rundt lunsjbordet på jobb. I dag var det dette med ansvar i forhold til barna. Jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt i denne diskusjonen, men jeg klarer nå ikke helt å ikke blande meg uansett.

Hun ene hadde glemt å gå på juleavslutning i barnehagen til den ene sønnen. Han hadde altså stått der uten mamma når alle de andre mammaene hadde kommet med sitt bidrag til matbordet. Hun hold på å DØ av dårlig samvittighet.

Det er jo da jeg ikke klarer å holde meg…

«Hva med Gubben da? Han glemte det jo han også.».

«Ja, men han glemmer jo ALT!»

«Gjør det det greit altså? Det er din feil fordi han ALLTID glemmer?»

Jeg jobber på en kvinnedominert arbeidsplass, men det er en mann som pleier å spise sammen med oss. Han er selv pappa til to og sånn ca 40 år. Jeg vender meg til ham og spør:

«Hvordan er det hos dere? Går du på juleavslutning?»

«Ja, jeg gjør jo det, når hun sier jeg skal. Vi har fordelt arbeidet mellom oss. Hun tar ansvar for ting som har med skole og barnehage å gjøre og jeg har ansvar for fritidsaktiviteter.»

De har delt ansvaret…

«Hvis jeg får barn noen gang blir det HAN som må ta ansvaret for å huske barnas avtaler!»

De lo av meg…

Er det virkelig sånn at menn slipper unna med slikt? Er det greit?