Stikkord

Det mases mye for tiden. Det snakkes om julegaver, overforbruk, baking, smørkrise, kalendergaver osv osv. Det er mye stress for mange – men er det også en del krisemaksimering ute å går?

For meg er jula er tid for å møte igjen mennesker jeg sjeldent ser. For de fleste av oss som har flyttet bort fra bygda for å «gjøre noe» med livet så er det få sjanser i løpet av året til å treffe familie og barndomsvenner. Jula gir en glimrende anledning til dette. For mange så er det nok litt frivillig tvang. Det er ikke alle som kommer så godt overens med sin familie som jeg gjør – skjønner det.

Jeg gjør ingenting av dette juletullet. Jeg har ikke kalender, tre eller røde gardiner – ingen kranser, staker eller stjerner i vinduet. Det er ingen nisser, engler eller sløyfer i fine farger her. Jeg har ikke bakt eller sendt julekort. Jeg har ikke en gang kjøpt alle gavene enda.

Det tenker jeg at jeg må gjøre neste uke. Eller noe sånt.

Det er viktig å ikke la seg stresse av andre. Poenget med jul må jo være å kose seg? Det at alle andre legger ut skrytestatuser på facebook og på blogger skal en ikke tenke så mye på. De har nok ting de stresser med de også, men DET blir aldri postet noe sted.

Selv om jeg ikke er så julete så har jeg funnet en julesang jeg liker i år. Deler den med dere jeg.

