Stikkord

…før en har tenkt seg om skikkelig.

Vi sitter på favorittpuben – tre gode venner – to jenter og en gutt. Vi har hengt tett sammen i flere år nå. Vi møttes som voksne og har dermed valgt hverandre fordi vi VIL være sammen og ikke fordi vi tilfeldigvis vokste opp på samme sted eller gikk på samme skole.

En tid gikk jentene under tilnavnene «Førstekona» og «Andrekona». Det måtte slutte da han skaffet seg samboer.

De to andre har kjent hverandre lengst. Jeg har kommet til i ettertid. De har klart den vanskelige overgangen fra bestevenner til «kjæresteforsøk» og tilbake til bestevenner igjen. Jeg ble nok innhentet som buffer den gangen det stormet som verst, men de klarte det.

Så sitter vi der da. Drikker noen øl, utveksler julegaver og diskuterer hennes bryllup. Det har vært diskutert mange ganger allerede og det kommer til å bli diskutert MANGE ganger til før det blir gjennomført.

Vi diskuterer dette med utdrikkingslag. Hennes forlovede har snakket om å reise til Las Vegas på sitt utdrikkingslag. Gutter har jammen STORE planer for slikt. Først er det jeg som ikke tenker meg om. Jeg spør om hun ikke er litt engstelig for at han hadde kommet hjem gift med en stripper ved navn Candy. Hun mener hun kunne tilgitt det – fordi det er så enkelt å gifte seg i Las Vegas. Hun kunne jo til og med kommet til å gifte seg selv i en halvsnurr der borte…

Det er da det er hans tur til å snakke før han har tenkt seg om… «Hvis du skal gifte deg i Las Vegas så VIL jeg være brudgommen!». Vi lo. Hva skal en ellers gjøre?