Gurgling er for meg slikt som en ser på film. Alle amerikanere driver visst med gurgling etter de har pusset tennene. De gurgler ikke nødvendigvis munnskyll – det kunne jeg til en viss grad skjønt – de gurgler gjerne vann.

Gurgling er vanskelig – jeg har jo selvsagt prøvd. Enten så har en for lite vann i munnen slik at alt havner ned i lungene – host og hark og spytt – eller så har en for mye vann i munnen og så står en der med vann utover hele fronten. Er jeg skikkelig heldig så har jeg bøyd hodet for langt bakover og ender opp med vann i nesa!

Hva oppnår en med gurgling? Er det mest riktig å gurgle vann, eller er det meningen at en skal gjøre det med munnskyll? DET prøver ikke jeg før jeg har fått dreisen på dette med vann – tenk deg munnskyll i nesa da!

Er gurgling noe en lærer som barn? Står mammaer eller pappaer ved siden av 5 åringer og instruerer på bad over det ganske land? Er det jeg som er dårlig oppdratt?

Gjør du det?

Kan du det?

Hvorfor gjør du det?

Når lærte du det?

Dette lurer jeg på i dag.