Han hadde vært borte i 9 måneder. Det var ingen av oss som savnet ham – eller gledet seg til han kom tilbake. Det var alltid trykket stemning når han var hjemme. Det er rart hvordan en mann kan gjøre det bare ved å drikke øl, ligge rett ut på gulvet og se fotballkamp.

Jeg og min mor var rimelig lykkelige når han ikke var der. Eller… jeg var rimelig lykkelig. Jeg oppdaget ikke at vi noen ganger nesten ikke hadde mat fordi han glemte å sende penger. Det har jeg fått vite senere. Jeg har også først i ettertid forstått hvorfor min mor var dagmamma for de andre barna – bare når han var borte.

Ett av de få barndomsminnene jeg har er at når han kom hjem den ene gangen så hadde han med seg en 5 kilos eske med torsketunger. Torsketunger har jeg ikke spist siden den gang, men jeg husker det var godt.