Stikkord

, ,

Jeg var på polet i dag.

Jeg skulle handle noen bobler til lørdagens klesbyttefest.

For de av dere som ikke vet hva dette er (jeg vet det er noen menn her innimellom) så er en klesbyttefest en sammenkomst der jenter har plukket plagg ut av eget skap og tatt med til sosialt lag og gibort. Det er sånne klær som en er lei av, men som er i for god stand til å kaste eller gi til Fretex. Nå er det ikke så lenge siden jeg plukket ut av skapet og gav bort til Fretex, men når en skal på klesbyttefest så luker en litt ekstra hardt. Jeg fant to poser til med ting jeg ikke har brukt det siste året, eller så. Noen ting har jeg ikke brukt i det hele tatt.

Det hele er i hovedsak bare en unnskyldning til å drikke og kose seg.

Men, altså, jeg var på polet.

Etter jobb er jeg ofte litt treg, det er lang avstand fra hjernecelle til hjernecelle, og det syns på utsiden. Jeg stod nok der med åpen munn og tomt blikk. Stirret på hyllene med flasker med gullskrift. Sikkert rett før jeg begynte å sikle.

Det kom en dame bort til meg. En av disse som jobber der denne gangen. Ellers pleier jeg også å tiltrekke meg diverse mennesker som vil ha hjelp. Jeg vet ikke hva det er med meg som gjør at de tror jeg er hjelpsom, men det tror de altså.

– Kan jeg hjelpe deg med noe?

– Eh…ja…altå… (Stammer hjernedødt. Jeg har glemt hva jeg skulle.) …jeg… jeg skal ha noe til en jentefest i helgen! Tenkte kanskje først champagne, men så tenkte jeg at det egentlig ikke er nødvendig å bruke 1 000,- kroner på drikkevarer, på en helt vanlig lørdag. Har du noen god musserende?

(Sånn med tanke på måtehold i januar og studielånsregning i februar så er det HELT klart ikke nødvendig å bruke penger i det hele tatt!)

– Ja, vi har jo en del her… (hun peker på hyllen)

– Ja, det ser jeg, men har du noen spesiell du vil anbefale?

– Ja, hva liker du da?

– Jeg er veldig glad i Pol Roger og Nicolas Feuillatte. (hjernen min hadde endelig begynt å virke igjen)

Damen lyser entusiastisk opp. Jeg blir håpefull.

– Du kunne jo prøve denne ROSA da – siden det er jentefest!

Jeg gikk jeg – uten rosa bobler.