Stikkord

,

Jeg føler for å klargjøre noen ting i dag. Nå er ikke bloggen blitt ett år en gang, men det er kommet mange reaksjoner. Jeg har kommet i kontakt med en masse hyggelige mennesker og noen ikke fullt så hyggelige.

Noen kommenterer på innleggene, andre sender meg DM på twitter eller meldinger åpent i feeden. Til slutt har jeg noen ganske få som sender meg epost direkte. Jeg setter stor pris på det alt sammen. Det er utrolig gøy å høre hva andre mener om det jeg skriver, selv når de mener jeg tar feil. Kanskje visste jeg at jeg tok feil, kanskje satte jeg det på spissen for å få en reaksjon og kanskje innser jeg først at jeg tok feil når jeg får reaksjonene. Alle varianter burde være ok.

Det som slår meg med de som tar kontakt med meg direkte (med få unntak) er at de tror at personen bak Sotengelen er slik Sotengelen er – fullt og helt. Det stemmer ikke. Noe av gleden av å være anonym er at en kan eksprimentere litt med sin egen personlighet.

Jeg som privatperson er flere ting. Jeg er jobbedame som sitter på kontor, svarer i telefonen og holder presentasjoner. Jeg er venninne og søster og datter. Jeg er eksen, elskerinnen, damen du dater en gang eller to, eller hun du aldri fikk tak i. Jeg er også lat jente som ikke gidder å trene når hun burde og dårlig student som ikke gidder å lese når hun skal. Alt dette er meg og sikkert mer også. Noe av det er Sot. Sot er også en del ting som jeg ikke er.

Det er ikke alt jeg skriver her inne som er så gjennomtenkt. Mye av det er resultat av en øyeblikks innskytelse og nedskrevet i løpet av noen minutter. Det bare faller seg sånn. Det hender til og med at jeg ikke en gang mener det jeg skriver, men skriver det likevel. Bare for å få reaksjon, bare fordi det passet i en tankerekke, bare for å få svar på et spørsmål.

Det har hendt at jeg har skrevet om mennesker som leser bloggen. Det har stort sett ikke slått godt ut. Jeg skriver kanskje om de og situasjonen jeg var i kontakt med de i på en annen måte enn de oppfattet det selv. Og hvis du leste det jeg skrev over så kan jeg her igjen si at – det gjorde jeg nok – men det er ikke sikkert jeg, som meg selv, oppfattet det sånn heller. Det bare passet bedre med personaen Sotengelen på denne måten.

Jeg beklager hvis noen har tatt det til seg og blitt trist, fornærmet eller sint.

Hvis dette ble rotet så beklager jeg det også.

Puh! Da har jeg fått blåst fra meg – for i dag.

