Stikkord

, , , ,

Jeg har ofte hodepine.

Jeg har hatt migrene siden jeg var 3 år gammel og er i tillegg svært sensitiv for endringer i atmosfærisk trykk. Skal det tordne eller regne er jeg gjerne slått ut noen dager i forveien. Ellers har jeg også noe dårlig syn og sitter MYE forran pcen.

Jeg har OFTE hodepine.

Det er ikke sånn hodepine som menn påstår at vi kvinner lyver på oss – jeg kan ha sex mens jeg har hodepine. Lysten, euforien og adrenalinet dekker over vondten, men bare akkurat mens det står på. Etterpå er jeg tilbake til mysende, stønnende «vil gjerne ligge i mørkt rom og holde på hodet mitt»-Sot.

Etter 27 år med hodepine har jeg, til en viss grad, lært meg å leve med det. Jeg er borte fra jobb her og der, men vanligvis har jeg det kontrollert med ibux. Paracet kan jeg ikke bruke lenger. Overeksponering gjør at paracet, ironisk nok, gjør hodepinen verre.

Hodepinen har gitt meg to myserynker i pannen, men ellers kan en ikke se på meg at jeg ikke alltid har det bra. De får meg til å se streng ut, sies det.

Da jeg var ung var jeg på en del utredninger. Da ble en alltid bedt om å forklare hvordan smerten er. Jeg er fremdeles usikker på nytten av denne øvelsen, men jeg har i allefall utviklet, det jeg føler er, en dekkende beskrivelse. Folk spør ikke mer når jeg har sagt hvordan det føles.

Hodepinen min sitter alltid på samme sted – rett innenfor høyre tinning. Ta høyre pekefinger og kjenn på det myke området i tinninen. Forestill deg at noen stikker en strikkepinne inn der, til bak øyet et sted, og vrir den rundt (bare litt) ved hvert pulsslag.

Du gjør ALT for å hindre økning i puls!

I dag er det været som gjør det. Det vet jeg fordi det ikke blir mindre vondt av å ta ibux. Det kommer til å regne, i dag eller en av de nærmeste dagene. Inntil det gjør det må jeg bare leve med det.

Så sitter jeg her og myser for meg selv da. Jeg har både middag med venner og mulig stand up-show i kveld. Det ser svart ut – ja, eller grått om du vil…

Håper på regn!