Stikkord

, , , , , , , ,

I lys av gårsdagens innlegg så står jeg med dagens innlegg i fare for virkelig å bevise at jeg er helt klin kokos. Jeg skriver det allikevel jeg.

I går skrev jeg jo om det å snakke høyt til seg selv. Det ble i etterkant slått fast, av mine trofaste lesere, at dette er relativt normalt og noe «alle» driver med, til tider. Det er alltid godt å få bekreftet at en ikke er spesiell.

I dag skal jeg også skrive om det å snakke til seg selv, nå ikke høyt, men inni seg. Det å ha en indre monolog er kanskje ikke så rart, men hva hvis en har en indre dialog?

Jeg har slike.

Jeg har SnilleSot og SlemmeSot inne i hodet mitt og de driver å krangler. Jeg skulle ønske jeg hadde andre navn på dem, slik at jeg kunne drive med forkortelse herfra, men den gang ei.

SnilleSot er hun som gjerne vil trene, spise sunt, arbeide hardt og studere flittig. SlemmeSot derimot vil helst bare sløve, spise potetgull, lese nettavis i løpet av arbeidsdagen og drive med heftige skippertak rett før eksamen. De dagene SlemmeSot er ekstra ivrig så vil hun egentlig ikke gå på jobb i det hele tatt.

Konflikten mellom disse to oppstår til en stadighet. De er egentlig ikke enige om noe.

SnilleSot og SlemmeSot har i dag drevet forhandlinger. De bearbeider, truer, avtaler, reforhandler og inngår kompromiss. I dag har mye av det dreid seg om hvorvidt jeg skal på yoga i ettermiddag, eller ikke. SlemmeSot vil selvsagt ikke det. Hun har et godt kort på hånden da – jeg var på trening på mandag og har fremdeles så såre muskler at jeg ikke kan gå uten å lage grimaser. Hun har et poeng.

SnilleSot prøver å nå opp med at jeg har LOVET meg selv å trene og at det ville være veldig dumt å bryte treningstrenden allerede første uka. Hun har også et poeng.

SlemmeSot skriker og bærer seg, ruller rundt på bakken og hamrer i gulvet med armer og ben (sånn metaforisk, selvsagt). Hun er ikke fremmed for skitne triks. SnilleSot innser at hun har tapt, men sniker inn et forbehold.

«Ja, greit… så dropper vi trening, men da MÅ du lese pensum i kveld. Du har IKKE vondt i øynene.»

SlemmeSot godtar, men tenker nok, for seg selv, «Det skal vi nå se på.».