Stikkord

, , ,

Jeg liker meg alene.

Jeg har vært mye alene i mitt liv – så det er jammen godt at det ikke plager meg. Ofte velger jeg nok alenetid fremfor tid med andre også, men dette prøver jeg å endre på, fordi jeg har en anelse om at det ikke BARE er fordi jeg trives med det.

Jeg vet at etterhvert som en blir eldre så vil en oppleve å være mer og mer alene – ja hvis en ikke har partner og barn, selvsagt. Det har ikke jeg per i dag og det er ingen garanti for at det endrer seg med det første. Dette faktum har det jo blitt skrevet mye om i avisene, i det siste. Gamle mennesker som legger ut kontaktannonser for å få selskap i jula. Kanskje blir jeg en av de en dag.

Jeg flyttet hjemmefra som 17-åring. Da hadde jeg fått nok av bygdedyret og begrensede muligheter til å utfolde meg. Jeg hadde også fått litt nok av å være femte hjul på vogna i min egen familie. Jeg var enebarn til jeg var 13 år. Frem til jeg var 12 var det egentlig bare meg og min mor. Hun møtte en ny mann og de ville ha sin egne lille familie.

Huff, nå hørtes jeg fryktelig furten ut. Det var ikke slik ment. Kan dere ta det som en konstatering og ikke som syt?

Jeg tror ikke det, på noe tidspunkt, var bevisst at jeg var litt på utsiden, men jeg husker hva jeg svarte når hun spurte om det var greit at han flyttet inn hos oss.

«Selvsagt er det greit, jeg skal jo snart flytte hjemmefra.», Sotengelen 12 år. 

Nå leste du kanskje utsagnet over med surmulen stemme, kanskje med ironi eller distanse? Det var ikke det – kun veslevoksenhet og klokketro på at det var slik det var.

I løpet av de 13 år som har gått, siden jeg flyttet, har jeg ikke laget min egen familie. Jeg har mine venner og jeg har hatt mine forhold, men jeg har aldri skapt min egen tilværelse. For det er vel det en gjør er når en lager sin egne familie? Skaper en tilværelse?

Jeg bare er.

Nå er det snart jul. Da skal jeg besøke familien. Det er bare 2 timer unna, men når jeg tenker på det så har jeg ikke vært der siden påske, tror jeg.

Nyttårsforsettet blir vel det samme som alle andre år – «Være mer sammen med familien.».