Stikkord

,

Jeg har lagt meg til vanen med å sløve på sofaen mens han fikser på kjøkkenet. Han responderer overraskende godt på spørsmål som «Hva skal du lage for noe godt til meg i dag da?«, eller «Ser ikke dette kjempegodt ut?! Gidder du handle?«, eller «Jeg er skikkelig trøtt og sliten i dag, skal vi bestille take away?». Til det siste er svaret stort sett: «Hvor skal jeg hente maten?«.

Jeg liker denne vanen.

Her om dagen hadde jeg inntatt min sedvanlige horisontale på sofaen, mens mannen kokkelerte. Gjennom døråpningen ser jeg at han stopper opp, med én hånd litt sånn rart utstrukket og liksom «på vei» et sted, men tydelig usikker på hvor. Han blir stående unaturlig lenge.

– Hva ser du etter?

– Jeg vil ikke si det.

– Hæ?

– Tør ikke.

– Nei, seriøst, si hva det er!

– Jeg VET det står her på benken et sted, men jeg ser det faen ikke! Ikke hjelp meg!

Han hadde «rotet bort» pepperet…