Stikkord

Alt en vet om det som skjedde før en selv kunne oppleve, vet en fordi noen har fortalt en det. Hva om de som forteller ikke snakket sant? Historien skrives, som kjent, av seierherren. Har du tenkt på at dette kanskje også gjelder din egen fortid?

Hvem er den/de som har fortalt? Hva vil de at du skal vite – og like viktig – hva vil de at du ikke skal vite?

Kan det være at de ikke har fortalt deg hele sannheten? Har de utelatt deler som faller seg ufordelaktig for dem selv, kuttet deler som kunne såre deg, husket situasjoner feil, osv., osv?

En kan vel legge til grunn at detaljer ikke alltid er helt riktige, men hva om de store tingene blir vinklet, tolket og feilrepresentert?

Alt jeg vet om hvor jeg kommer fra, vet jeg fra en vinkel – jeg har tenkt litt på det, i det siste. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, kanskje burde en ikke grave for dypt i sin egen fortid.